Fracturing World

Immer mehr geopolitische Bruchlinien werden sichtbar; zugleich treten innere Fragmentierungen des Individuums zutage.

(More and more geopolitical fault lines are becoming visible; at the same time, internal fragmentation within individuals is coming to light.)

Zurück zur Übersicht

Jörg Immendorff

Deutscher Maler, Bildhauer, Grafiker und Aktionskünstler, lebte und arbeitete in Düsseldorf

Wie kaum ein anderer Künstler seiner Generation hat Jörg Immendorff das Thema des geteilten Deutschlands und des Ost-West-Konflikts bearbeitet. Die Arbeit aus dem Werkzyklus Café Deutschland ist daher für Fracturing World ein emblematisches Bild. Es zeigt ein wildes Konglomerat symbolträchtiger Versatzstücke und Personen – von Rosa Luxemburg bis Kaiser Wilhelm, von Adlerköpfen bis zu Hammer und Sichel. Die bewusste Unübersichtlichkeit und Überladenheit ist Programm: Sie spiegelt die politisch-ideologischen Wirrnisse der Zeit und deutet das bereits beginnende Bröckeln der Blöcke an.

In Anspielung auf das alte Wort „Imme“, das er in seinem Namen trägt, zeigt ein kleiner, unbetitelter Linoldruck Immendorff als fleißige Malerbiene. Der Künstler charakterisiert sich hier als jemand, der Missstände benennt und aufräumt: Die Kunst wird zum Instrument, um mit gesellschaftlichen und politischen Erschütterungen umgehen zu können.

German painter, sculptor, graphic artist and performance artist, lived and worked in Düsseldorf

Like few other artists of his generation, Jörg Immendorff addressed the theme of a divided Germany and the East-West conflict. The work from the Café Deutschland (Café Germany) series is therefore an emblematic image for Fracturing World. It shows a wild conglomeration of symbolic set pieces and people – from Rosa Luxemburg to Kaiser Wilhelm, from eagle heads to the hammer and sickle. The deliberate confusion and overload is intentional: it reflects the political and ideological turmoil of the time and hints at the beginning of the crumbling of the blocs.

Alluding to the old word ‘Imme’ in his name, a small, untitled linocut shows Immendorff as a hard-working painter bee. Here, the artist characterises himself as someone who identifies and clears up abuses: art becomes an instrument for dealing with social and political upheavals.

­PwC Office Locations pwc.com


© 2017 - 2025 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.

Disclaimer Imprint Terms of use Privacy policy Cookie settings