Hermann Nitsch
Österreichischer Maler und Aktionskünstler, lebte und arbeitete auf Schloss Prinzendorf an der Zaya, Niederösterreich
Nitsch verstand Kunst als existenzielles Erlebnis, das er in dem Gesamtkunstwerk seines Orgien-Mysterien-Theaters feierte. Hier werden jene Kräfte erlebbar, die unsere Kultur oft verdrängt: Trieb, Rausch, Leidenschaft. Sie verkörpern das dionysische Prinzip, das dem apollinischen - Maß und Ordnung - gegenübersteht. Beides ergänzt sich und gehören im Leben zusammen. In Die Architektur des O.M. Theaters verbildlicht Nitsch diese Idee. Architektonische Anlagen – Sinnbilder von Ordnung und Planung - vermischen sich mit Darstellungen von Eingeweiden, dem Sitz des Unkontrollierbaren und Unbewussten. Die Zeichnung kartiert somit kein Gebäude, sondern das menschliche Sein.
Die Grafik Ohne Titel stammt aus der 1996 für die C&L Deutsche Revision AG produzierten Sonderedition. Das Motiv verweist auf Nitsch’s Aktionsmalerei – Malerei als ein intensiver körperlicher Vorgang, bei dem Farbe geschüttet, verspritzt und mit Händen, Füßen oder Besen verarbeitet wird.
Austrian painter and performance artist, lived and worked at Prinzendorf Castle on the Zaya River, Lower Austria
Nitsch understood art as an existential experience, which he celebrated in the total work of art of his Orgien-Mysterien-Theater (Theatre of Orgies and Mysteries). Here, the forces that our culture often represses can be experienced: instinct, intoxication, passion. They embody the Dionysian principle, which contrasts with the Apollonian principle of measure and order. The two complement each other and belong together in life. In Die Architektur des O.M. Theaters (The Architecture of the O.M. Theatre), Nitsch illustrates this idea. Architectural structures – symbols of order and planning – are mixed with depictions of entrails, the seat of the uncontrollable and the unconscious. The drawing thus maps not a building, but human existence.
The untitled graphic is from the special edition produced in 1996 for C&L Deutsche Revision AG. The motif refers to Nitsch's action painting – painting as an intense physical process in which paint is poured, splashed and worked with hands, feet or brooms.
© 2017 - 2025 PwC. All rights reserved. PwC refers to the PwC network and/or one or more of its member firms, each of which is a separate legal entity. Please see www.pwc.com/structure for further details.
Disclaimer Imprint Terms of use Privacy policy Cookie settings
